„Myślę, odkrywam, tworzę” - zajęcia dodatkowe dla uczniów klas IV-VIII
Planowany projekt adaptuje zdolności do zabawy dziecka (tu zabawy klockami) do nauczania filozofii i filozofowania, poszerza zakres edukacji o zagadnienia z etyki i edukacji medialnej. Celem jest wykształcenie uczniów potrafiących myśleć abstrakcyjnie, twórczo i analitycznie, zdolnych do porozumiewania się w języku wartości.
Filozofia stanowi fundament kultury europejskiej. Jest źródłem podstawowych pytań, problemów i pojęć, których świadomość odczuwa niemal każdy już we wczesnych latach swej młodości.
W kręgu problemów współczesnego świata jej waga nie maleje, lecz rośnie.
Autorefleksja poparta elementarną wiedzą filozoficzną może w przyszłości zaowocować zmianą postaw życiowych, większą świadomością możliwości wyboru drogi życiowej a także uwrażliwi na los drugiego człowieka.
Punktem wyjścia zajęć będą samodzielnie formułowane pytania w oparciu o literaturę piękną, teksty filozoficzne i mądrościowe z różnych kultur, filmy, prace plastyczne inspirujące do myślenia. Kierunek dialogu wyznaczać będzie grupa jako całość a nie nauczyciel; o doborze treści nauczania (tematów dyskusji) decydować będą w dużej mierze sami uczniowie.
Lektura tekstów zostaje zamieniona przez uczestników zajęć w budowle z klocków. Dokładna analiza budowli i ich porównywanie z tekstami doprowadza uczniów do głębszego zrozumienia omawianych treści i przedstawienia własnych oraz samodzielnych wizji ich filozoficznej i artystycznej interpretacji.
Poszukujemy odpowiedzi na nurtujące pytania, np.:
- Skąd wziął się wszechświat?
- Czy jesteśmy sami we wszechświecie?
- Czym jest umysł?
- Czy Bóg istnieje?
- Co to jest szczęście?
Ponad to planowane jest wzbogacenie treści zajęć o szeroko rozumiane uczestnictwo w kulturze poprzez nauczanie przez przeżywanie ku wartościom.
Artykuły
Z wizytą w Muzeum Narodowym w Krakowie
2018-01-17
2 stycznia z grupą uczniów kl. 7c zaangażowanych w realizację wspólnego przedsięwzięcia z Gimnazjum nr 1 odwiedziliśmy Kraków. Rozpoczęliśmy od Cricoteci, w której poznaliśmy sylwetkę twórcy, artysty, wizjonera - Tadeusza Kantora....
DIGITAL ATELIER - MY URBAN BOX
2018-01-17
Sobotę - 13 stycznia spędziliśmy z częścią 7c w Gimnazjum nr 1 na drugim DIGITAL ATELIER - MY URBAN BOX. Pojęcia: DZIEDZICTWO, TOŻSAMOŚĆ, ARTEFAKT, PAMIĘĆ, WSPOMNIENIE, JA, MOJE MIEJSCE, MOJA RODZINA, DIGITALIZACJA nie są nam obce....
Grudniowe spotkanie
2017-12-12
W grudniowe popołudnie z uczestnikami zajęć innowacyjnych i rozwijających zainteresowania humanistyczne „Lego-logos” udaliśmy się do Gimnazjum nr 1 w Bytomiu. Skorzystaliśmy z zaproszenia uczniów Klas Aktywności Twórczej i...
Listopadowe inspiracje z filozofią - etyka życzliwości
2017-12-08
Materiał z listopadowych zajęć w ramach innowacji, poświęconych
„etyce życzliwości”:
„Mała etyka życzliwości stanowi zachętę do zrobienia kroku wstecz i
opanowania w pierwszej kolejności zupełnie podstawowych...